Body Scanning CRM Bike
Body Scanning CRM Bike, ontstaan uit een samenwerking tussen orthopeden, fysiotherapeuten, fietsers en ingenieuren, is een verkoopadviesmeetsysteem waarmee u zonder te worden aangeraakt opgemeten wordt. Aansluitend volgt een advies om uw optimale ergonomische zitpositie op de fiets te bepalen en ook de bijbehorende perfecte frame-geometrie te berekenen.
Wat wordt er gementen en hoe? En hoe wordt het ingesteld?
Omdat de juiste fietsinstelling afhankelijk is van zowel uw biometrische gegevens als ook uw gewenste zithouding, raden wij u aan uw fiets altijd door uw vakhandelaar in te laten stellen. Een juiste fietsinstelling verbetert de krachtoverdracht en vermindert de risico?s voor uw gezondheid. Daarnaast verbetert het uw fietsplezier!
Zadelhoogte
De zadelhoogte wordt altijd als eerste punt ingesteld. Gemeten wordt de zadelhoogte vanaf het hart van de trapas tot aan de bovenkant van het zadel (in het midden). Bij ergonomische stapzadels, bijv. van SQ Lab, wordt tot boven op het verhoogde zitgedeelte gemeten. De zadelhoogte wordt met het Bike Adjustment Device gecontrolleerd.
Zadelterugstand
De zadelpositie (zadelterugstand) is bepalend voor het goede gevoel van krachtoverdracht op de crank tijdens het fietsen. De hoek moet optimaal zijn voor de gehele crankbeweging (360 graden). De zadelpositie wordt met het Bike Adjustment Device gecontroleerd.
Afstand tussen zadel en stuur
De afstand tussen het zadel en het stuur is afhankelijk van de lengte van uw bovenlichaam en de gekozen zitpositie. Deze maat wordt gemeten tussen de zadelneus tot het contactpunt op het stuur. Bij rechte sturen, zoals bij de racefiets of de ATB/MTB, wordt gemeten tot het hart van het stuur. Deze afstand bepaalt veelal de lengte van uw frame. De afstand tussen het zadel en het stuur wordt met het Bike Adjustment Device gecontroleerd of via de bovenbuiscalculator omgerekend naar uw passende frame-geometrie.
Stuurniveau
Het stuurniveau geeft het verschil aan tussen de stuurhoogte en de zadelhoogte. Bij deze instelling geldt een relatief grote tolerantie, omdat er 3 basiszithoudingen geselecteerd kunnen worden. Er zijn echter natuurlijk veel meer mogelijheden. De drie zithoudingen zijn wel afhankelijk van de gekozen fietscategorie. Het stuurniveau wordt met het Bike Adjustment Device gecontrolleerd.
Framehoogte
De framehoogte van een fiets is niet de belangrijkste maat van een fiets. Allereerst zijn de drie contactpunten tussen u en de fiets van belang voor de ergonomie en uw comfort. De framehoogte (meestal gemeten van het hart van de trapas tot het midden van de bovenbuis) was voorheen, toen er nog diamantframes waren met horizontale bovenbuis, een goede indicator voor de verdere framematen. Tegenwoordig zijn sloping bovenbuizen en geveerde zadelpennen heel normaal en is de bovenbuislengte belangrijker als de framehoogte. Uw Body Scanning CRM vakhandelaar kan u hierover verder informeren.
Cranklengte
Een langere crank betekent in principe meer torsiekracht dat overgedragen kan worden op de trapas. De stap tussen 175 mm naar 177,5 mm betekent een stijging van de torsie van ca. 1,5 %. Het is echter niet zo dat hoe langer de crank hoe effectiever de rijder is. De motorische mogelijkheden en de beenlengte van de rijder hebben ook invloed. Bij de mountainbike is daarnaast nog de afstand tussen pedaal en de grond van belang. In deze categorie geldt een standaard van max. 175 mm. De standaard-cranklengte bij hybride- en stadfietsen is 170 mm, omdat hier het comfort belangrijker is dan torsie. Bij professionele wielrenners gelden speciale maten.
Zitpositie
Ergonomie is voor iedere fietser verschillend. Vergelijk bijv. de ergonomie van een stadsfiets gericht op comfort, een goed overzicht in het verkeer en snel op- en afstappen bij verkeerslichten, met de ergonomie van een wielrenner die gericht is op effectiviteit, hoge trapfrequentie en optimale krachtoverdracht. Body Scanning CRM definieert de zitposities per fietscategorie.
Video Bodyscanning
Video Popometer
Wil jij dit zelf ook ervaren, kom gerust langs!